Gert Visser, vischu.com: Het alternatief voor Thaise IT’er en Nederlands hostingbedrijf


Gert Visser is eigenaar van vischu.com in Bangkok, ontwerper en beheerder van websites en webapplicaties.
Hij levert ‘Europese kwaliteit voor Aziatische prijzen’. Dus geen Thaise websites vol flikkerende kleurtjes en tegelijkertijd maar matig beveiligd.

Niet dat Thaise IT’s een kennisachterstand hebben. Echt niet. Maar hun prioriteit ligt ergens anders.

‘Amerikanen en Europeanen houden van simpel en strak. Ook als het om een website gaat. Of een applicatie als een boekingsprogramma. Maar dat krijg je bij een Thaise ontwerper niet voor elkaar. Die heeft er moeite mee zich in te leven in het verwachtingspatroon van de klant. Heeft niet geleerd creatief mee te denken.’

Gesprek in je moerstaal over site en applicatie

Bovendien is de communicatie met Thaise ontwerpers vaak lastig. ‘Ze lezen met gemak Engelstalige vakliteratuur. Maar de meesten zijn helaas niet in staat om op een beetje niveau een gesprek in het Engels te voeren.’

En dat maakt communiceren met een buitenlandse klant lastig, zeker als die allesbehalve een IT-deskundige is. Zelfs in het Engels is dat niet gemakkelijk. Hij merkt dat Nederlandse ondernemers in Thailand blij zijn dat ze met hem in hun moerstaal over site en applicaties kunnen praten. Over hun wensen. Over de wat er mogelijk is.

Totaalpakket neemt ondernemers zorg uit handen

Gert Visser (Hilversum, 1953) onderscheidt zich dus van Thaise collega’s met ontwerp, kwaliteit en goede communicatie in het Engels of Nederlands.

Maar het grote verschil, ook met ‘grote jongens’ in bijvoorbeeld Nederland, is dat hij tegen concurrerende prijs een totaalpakket biedt. Ideaal voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf met beperkt budget en geen of slechts een kleine staf.

Hij ontwerpt dan niet alleen in goed overleg de site – grafisch en technisch – maar host deze ook. Op computers in de Verenigde Staten, want goed en vergeleken met Nederland goedkoop.

Hij kan ook beheer en onderhoud doen. Dan controleert hij de site wekelijks op dreigende mankementen en noodzakelijke updates. En onderneemt direct actie waar nodig.

Wil de ondernemer echt geen omkijken hebben naar zijn digitale etalage, dan plaatst hij ook nieuwe content – een aangepaste tekst, een actuele foto of een nieuw logo.

Zeker in Thailand moeten ze je op internet kunnen vinden

Ook als kleinere ondernemer moet je anno nu een mooie en liefst ook inhoudelijk bijgehouden site hebben, kan hij niet genoeg benadrukken. Zeker ook in Thailand, waar online-business breed is ingeburgerd.

‘Potentiele klanten willen je kunnen vinden op internet. Geef ze je visitekaartje en ze gaan terug op kantoor op zoek naar je site. Heb je die niet? Ziet ie er slecht uit? Werkt ie niet? Dan kom je niet betrouwbaar over. Dan zit je behoorlijk op achterstand.’

Ook een goede site moet je wekelijks onderhouden

Veel mensen denken dat ze er zijn met een kwalitatief goede site, merkt hij. Maar daar blijft het niet bij. Want hoe goed de site ook is, je moet hem wekelijks blijven onderhouden. De beveiliging controleren. De software updaten.

‘Als er wat mis gaat denken klanten dat ze kennelijk een slecht product hebben gekocht. Dan ligt het volgens hen dus aan de maker. Maar geen enkele site is 100 procent veilig. Zelfs die van de FBI wordt gehackt. Mensen die kwaad willen, vinden steeds nieuwe mogelijkheden.’

Als het mis gaan, mag je het zelf oplossen

Hij ziet het gebeuren. Onlangs nog. De betere hostingproviders – bedrijven dus die de ruimte verhuren waarop sites draaien – melden dan nog wel als een beveiligingslek ontstaat of dat de site is gehackt. Maar daar blijft het bij. Noodzakelijke preventieve updates houden ze meestal niet in de gaten.

‘Als het dan een keer mis gaat, halen ze de klant offline. Dan mag die het zelf oplossen. Of voor heel veel geld hun helpdesk inschakelen en hopen dat ze het karwei snel klaren.’

Met een beheer- en onderhoudspakket bij vischu.com heb je dat probleem dus niet.

Beetje paniek begrijpelijk: het gaat om business

Los van welk pakket ondernemers bij hem afnemen, ze kunnen hem altijd bellen. Ook voor kleine dingen. Ook als die eigenlijk niets met de site te maken hebben.

Voorbeeld: ‘Krijgt iemand een mail aan een zakenrelatie teruggestuurd. Ligt aan het op de site geïnstalleerde mailprogramma, denkt ie. Direct telefoontje naar mij. Ik kijk er naar, blijkt dat hij een typefout had gemaakt in het mailadres. Geen probleem. Ik begrijp dat. Het beetje paniek dat ontstaat als zo’n mail terugkomt, is begrijpelijk. Het gaat toch om business. Mooi om te zien hoe blij mensen dan zijn als het probleem is opgelost.’

Al 40 jaar achter de computer!

Hij was er vroeg bij. Toen de meeste Nederlanders nog nauwelijks iets wisten van computers, koos hij in 1972 als marketing-student op de HEAO voor automatisering als niet-verplicht nieuw bijvak. Hij leerde er ‘computertaal’. Schreef er programma’s mee, die door – ‘ken je ze nog?’ – ponstypistes in ponskaarten werden getikt. Daarna gingen die in de grote computer van de Utrechtse universiteit. ‘Vond ik waanzinnig interessant!’

Zo interessant, dat hij als beginnend marketeer tijdens een sjiek opleidingstraject bij C&A koos toch koos voor een toekomst in de automatisering. Hij begon bij Philips Telecommunicatie als systeemanalist, verkoper en projectleider. Ontwikkelde daarna software voor een cosmeticabedrijf en later voor sportorganisaties.

‘Magic’ brengt hem in Thailand

Een directeursfunctie bij Magic Software in Bunnik bracht hem – regelmatig op en neer reizend naar Australië met een tussenstop in Bangkok – een kwart eeuw geleden voor het eerst in Thailand.

Hij investeerde in 2003 in een bedrijfje van een Thaise collega en dat liep zo goed dat hij – net gescheiden – een jaar later werd gevraagd er te gaan werken. In 2010 begon hij voor zichzelf.

Hij is al weer 11 jaar getrouwd met Nok, dochter van een bekende Bangkokse advocatenfamilie en office manager bij – toevallig – Google Thailand.

Op podium met de Thaise Marco Borsato

Veel Thai kennen hem als de ‘farang’ (witte buitenlander) die soms tijdens een concert van popster Sek Loso – ‘de Marco Borsato van Thailand!’ – op het podium diens bekende hit Arai Gow Yorm ten gehore brengt.

De tekst van dat liedje leert hij jaren geleden tijdens een vakantie op Samui. Fonetisch. Als hij later bij dvd-opnamen tijdens een concert meezingt, zoemt de camera in op die ene enthousiaste farang in het publiek. De Thaise zanger haalt hem daarna een keer op het podium. En sindsdien is hij een regelmatige gast. Backstage – en soms dus even op de planken.

Nederlanders willen niet om vischu.com heen

De helft van zijn klanten zijn bedrijven van Nederlanders in Thailand. Of van bedrijven daar, waar een Nederlander verantwoordelijk is voor It.

Ook als het om applicaties gaat, zoeken Nederlanders in het Land van de Glimlach graag contact met hem.

Zo is hij maker en beheerder van het digitale boekingssysteem van het bekende fietstoerbedrijf Recreational Bangkok Biking van André Breuer. En is hij verantwoordelijk voor de online ledenadministratie van de Nederlandse verenigingen NTCC en NVT. Bij de laatste – de Nederlandse Vereniging Thailand – zit hij in het bestuur en is hij medeorganisator van grote feesten.

Met Nederlandse klanten spreekt hij graag af in het Bangkokse grand-café The Green Parrot (zie foto), gerund door de Nederlanders Piet van Roon en Dick van der Heuvel. Bijvoorbeeld tijdens de maandelijkse bijeenkomsten van MKB-Thailand.

Vanuit Thailand ook interessant voor klanten in Nederland

Behalve in Thailand, heeft hij ook Nederlandse klanten in Nederland zelf, die afkomen op de ‘Aziatische prijs’. En op de Filipijnen.

Zijn oude werkgever Magic Software huurt hem in voor een automatiseringsklus bij de Bangkokse vestiging van het Japanse autobedrijf Isuzu.

Maar hij heeft ook Thaise klanten. Vaak op voorspraak van een Nederlander met goede ervaringen. Zo digitaliseert hij voor een Thaise beautysalon het afspraken- en behandelingsplan gedigitaliseerd. Marcel Canters van LaserMed levert daar de laserapparatuur.

In touw voor ministerie van transport in Myanmar

De laatste tijd is hij op verzoek van een IT-bedrijf daar ook vaak in Myanmar. Om de afdeling luchtvaart van het ministerie van transport te helpen bij problemen met het luchthaveninformatiesysteem. Dat wordt regelmatig gehackt.

Hij komt al 10 jaar in het voormalige Birma, heeft veel contacten en ziet dat het een groeimarkt sinds de door het westen toegejuichte verkiezingen. Er is nu al belangstelling van andere ministeries. Hij denkt daarom aan een joint venture met een collega daar.

De laptop houdt je jong!

Neemt hij met Myanmar als nieuwe activiteit als 63-jarige niet te veel hooi op z’n vork? Wel nee! Samenwerking met een IT-bedrijf daar levert hem juist achter vang op bij drukte of – zelden gebeurd – ziekte.

‘Bovendien, werk is mijn hobby. Echt, ik kan geen dag zonder mijn laptop. Ik hang er de hele dag achter. Het ding gaat zelfs mee de kroeg in.’

Sites en applicatie zijn z’n passie: ‘Een heerlijke combinatie van creativiteit en techniek. En door alle nieuwe ontwikkelingen blijf je leren. Ja, haha, mijn werk houdt me jong!’

Nog even dit:

#1 Thailand is… altijd weer verassend

#2 Mooiste plekje? Koh Phi Phi

#3 Lekker eten? Massaman Kai gemaakt door mijn schoonmoeder

#4 Thaise partner? Al 17 jaar dezelfde

#5 Beslist eens zien? Isaan

#6 Oppassen voor? Idioten op de weg

#7 Massage? De lekkerste ontspanning in dit land

#8 Nooit vergeten? Laat een Thai nooit zijn gezicht verliezen

#9 Vakantie? Nauwelijks tijd voor

#10 Thai zijn? Ondanks hun glimlach-imago gewoon mensen van vlees en bloed

#11 Favoriete Thaise of NL-bites? Haring!

#12 Leuke app? Chilindo

Vischu: www.vischu.com

© 2018 Goede Zaken in Thailand. Alle rechten voorbehouden.