Arianne Douwma, Buisman: Oer-Hollands ‘schepje in de koffie’ verovert Azië


Arianne Douwma is business manager Azië van Royal Buisman, bekend van het aloude ‘een schepje Buisman in de koffie’.

Maar voor dat soort mini-hoeveelheden is ze niet naar Bangkok gekomen. Daarvoor heeft ze zich niet alle bureaucratische rompslomp getroost, die nodig was om hier een kantoor te openen – en alle inspanningen om haar gezin hier optimaal te laten functioneren.

Nee, ze verkoopt de gekarameliseerde en tot poeder verwerkte suiker – want dat is wat ‘Buisman’ is – het liefst per honderd kilo aan koffiefabrikanten en andere voedsel- en drankenproducenten in Azië. En liever nog per hele container.

Aziaten nieuwe koffiedrinkers

Een kop koffie? Drinkt ze niet. Vindt ze niet lekker.

Maar gelukkig voor haar, weten Aziaten een ‘bakkie’ – al dan niet frozen – wel steeds meer te waarderen en geven er graag wat meer aan uit. Lokale fabrikanten zoeken daarom steeds naar nieuwe, betere koffieproducten. Zij van Buisman wil ze helpen.

Buisman: ook voor toetjes, gebak, brood en vlees

Buisman-poeder is niet alleen een smaakversterker voor instantkoffie en de ingeblikte varianten.

‘Je kunt onze ingrediënten overal voor gebruiken. Voor thee- en cacaodranken. Voor toetjes, snoepjes en chocoladerepen. Maar ook voor brood en gebak. Voor sterke drank. En zelfs voor kant-en-klare vleesgerechten. Die smaken dan niet alleen beter, maar zien er ook gebruinder en dus lekkerder uit.’

Vraag naar betere kwaliteit

In landen als Thailand, Indonesië en zeker ook Japan verlangen consumenten steeds betere kwaliteit, weet ze.

‘Neem chocoladedrankjes. Die zijn vaak waterig. Wat je mist is dat volle, romige Europese mondgevoel. Met onze mix kunnen fabrikanten de smaak verrijken, zonder dat ze meer geld kwijt zijn aan het toevoegen van extra koffie of cacao. Met een beetje Buisman verdwijnt de kartonsmaak.’

Zuinige huisvrouw

Ja, behalve kwaliteit biedt het oer-Hollandse bedrijf ook financieel voordeel.

De zuinigheid van de Nederlandse huisvrouw ligt 150 jaar geleden zelfs ten grondslag aan ‘het schepje’, dat roodmerk koffie toch een gouden smaak geeft.

Buismangeneratie bijna uitgestorven

De oude generatie Buismangebruikers is bijna uitgestorven, in Nederland en immigratielanden als Canada en Australië. Toch is de ‘koffystroop’ – anno 1867 – van Herman Buisman in diverse Nederlandse supers nog steeds te koop. In hét bekende blikje dat bij oma naast de koffiemolen stond.

Maar de toekomst van het inmiddels door een investeringsmaatschappij gekochte bedrijf ligt bij grootverbruikers in de voedingsindustrie.

‘In Europa. En vooral op nieuwe markten als de Aziatische, waar fabrikanten nog meer op zoek zijn naar nieuwe producten en recepturen. Ik denk dat wij de enige zijn die hier dit product van deze kwaliteit kunnen leveren.’

Van gebrande suiker tot koffie boost

Eerder stond er ‘gebrande suiker’ op het Nederlandse blikje. Nu ‘koffiearoma – om de nadruk te leggen op de smaak en niet op het tegenwoordig minder populaire zoete basisingrediënt.

‘Maar hier in Azië heb ik het op beurzen en bij presentaties over onze koffie boost. Of cacao boost. Of boost voor welk product dan ook. We staan voor elke samenwerking open. Het moet gek zijn als we een van onze drie basispoeders – waaronder onze eerste – niet zo kunnen aanpassen, dat we een ondernemer een oplossing kunnen aanbieden.’

Aziatische smaak is anders

Ja, de Aziatische smaak is echt anders is dan de Europese. Daarom heeft ze de jonge Thaise levensmiddelentechnoloog in dienst genomen.

Die experimenteert op het Buisman-kantoortje in de Regus-officetoren boven shoppingmall EmQuartier ijverig met ingrediënten. En zij is tevens het wettelijk verplichte Thaise personeelslid voor een ‘regional office’ van een buitenlands bedrijf.

Daar heeft ze geluk mee. Ze is geen ‘nieuw bedrijf’ in Thailand begonnen en hoeft daarom geen vier lokale medewerkers aan te stellen – vaak een struikelblok voor andere kleinere ondernemers.

Warm weer, chaos, het eten. Heerlijk!

Arianne Douwma-Barentsen (Middelburg, 12-8-1972) studeerde levensmiddelentechnologie in Den Bosch en werkt sinds 6 jaar met plezier bij Buisman.

‘Ik houd van het vak. Onze applicatieadviezen zijn geen hardcore science, maar je moet wel wat van de technologie af weten om de klant te kunnen helpen. Bijvoorbeeld door een additief te zoeken om de pH-waarde van de koffie stabiel te houden, zodat de toegevoegde melkbestanddelen niet uitvlokken.

Azië heeft haar altijd getrokken. Die liefde neemt toe als ze in 2013 in Bangkok met ‘haar’ koffie booster op een grote internationale beurs staat en zich een Vietnamese koffiemaker meldt, die intussen ‘interessante hoeveelheden’ afneemt.

‘Het warme weer, de chaos en het eten… Heerlijk! Toen we ervan overtuigd raakten dat je Azië niet vanuit Zwartsluis kunnen bewerken en we dus een lokaal kantoortje nodig hadden, heb ik me direct als geïnteresseerde gemeld.’

Grote stap minder simpel dan gedacht

De grote stap blijkt minder simpel dan gedacht, ondanks hulp van een Thais accountantskantoor.

‘Ik had vooraf veel meer met mensen moeten praten, zoals landgenoten met ervaring in Thailand. Ik adviseer nu op mijn beurt om een gespecialiseerd bedrijf in de hand te nemen om je te helpen.’

Ziektekostenverzekering bijna onmogelijk

Zo was het afsluiten van een goede en betaalbare ziektekostenverzekering voor haar gezin bijna onmogelijk. Omdat haar man een chronische ziekte heeft.

‘Ze verzekeren je niet. Of je betaalt heel veel en dan nog worden heel veel ziektekosten bij voorbaat uitgesloten. Zelfs onze eigen ziektekostenverzekeraar vertikte dat. Daar ben ik flink van geschrokken. Uiteindelijk lukte een Nederlandse polis toch, omdat we bij een verzekeraar iemand op zeer hoog niveau kenden. Vreselijk dat het zo moest gaan.’

Zie hier maar eens een rolstoel te vinden

En dan nog. Net in Thailand breekt haar tienjarige dochter een bovenbeen.

‘En zie dan in Bangkok maar eens een rolstoel te vinden. Na een lange zoektocht blijkt er geen te huur. Wel te koop. Maar dan heel ver weg. Dan is het toch wel jammer dat je, hier net aangekomen, niemand hebt om op terug te vallen. Ook niet om haar tweelingbroertje op te vangen, die dan door alle drukte te weinig aandacht krijgt.’

‘Zo’n verhuizing heeft toch al veel impact op je kinderen. Ze gaan naar een internationale school, maar aanvankelijk was hun Engels onvoldoende om zich er happy te voelen. Dat heb je niet snel in de gaten als je tegelijkertijd druk bent met het opzetten van het bedrijf.’

Met gezin elke maand de grens over

Hoewel ze dacht van tevoren alles geregeld te hebben, blijkt de Thaise bureaucratie daar anders over te denken.

Voor een werkvergunning is aanvullende informatie nodig, waardoor deze een half jaar vertraging oploopt en ze niet in Thailand mag werken.

‘Dat heb ik ook niet gedaan, om geen risico’s te lopen. Dat was ook niet het grootste probleem. Ben toen veel in Indonesië en Japan geweest.’

Veel lastiger ís dat het gezin door het ontbreken van vergunning elke maand het land uit moesten voor een stempel in de paspoorten. ‘Dat brengt veel onrust. Zeker met een man die slecht ter been is en een kind in een rolstoel.’

Kleine ondernemer moet duizend formulieren invullen

Al dat geregel ook! Als kleine ondernemer heeft ze, schat ze, wel duizend formulieren in drievoud moeten invullen. Toch duurde het weken voordat ze een Thaise bankrekening had. En maanden voordat de telefoon thuis kon verhuizen naar kantoor.

‘Sta je na een uur wachten eindelijk met alle gevraagde informatie bij het loket, duikt er weer een nieuw probleem op. Kun je weer terug.’

In Nederland zijn we gewend om in het voren te plannen. Hier gaat het stap voor stap, ervaart ze.

Opeens moet er een bordje op de deur

Voordat haar assistent in dienst trad, hadden ze tijdelijk een chauffeur op de loonlijst staan om te voldoen aan de verplichting van een Thaise werknemer.

‘Dat was allemaal geregeld. Tot dat er opeens een foto moest worden aangeleverd van hem en mij bij het bord bij de ingang van het bedrijf. Dan ben je druk en dan moet je op stel en sprong een bordje voor op de deur regelen. En waar haal je dat dan weer vandaan?’

Thai stellen geen vragen

Ook samenwerking met Thaise medewerkers blijkt niet altijd gemakkelijk. Ze loopt, net als veel Nederlanders voor haar, aan tegen de Thaise hiërarchische bedrijfscultuur. Tegen een andere manier van denken.

‘Ik hoor het ook van anderen. Je neemt ze mee naar gesprekken met potentiële klanten, maar daar zeggen ze nooit iets. Ze stellen ook geen vragen. Ook niet achteraf. Heb je die niet, vraag je dan. Jawel, is het antwoord. Maar ze vinden dat ze je daar niet mee mogen lastig vallen.’

Initiatief tonen ze wel. ‘Maar dan niet in overleg. Dan maken ze prachtige sheets, maar vind jij dat eigenlijk zonde van de tijd. Op dat cultuurverschil had ik me beter moeten voorbereiden.’

Vriendelijk, zacht een geen gespuug

Ondanks alle tegenvallers blijft Arianne gek op Thai. ‘Ze zijn vriendelijk. Zacht. En spugen niet op de grond zoals elders in Azië.

‘Elke dag staat mijn Nederlandse fiets nog net zo op de stoep, als ik hem achter liet. Gewoon op de standaard op Sukhumvit, onder de trap naar de skytrain. Thai zijn eerlijk. Ze stelen niet.’ (Zie foto)

Net zoals vroeger thuis in Holland – in de goede oude tijd van ‘Buisman in je koffie’.

En dan nog even dit:

#1 Thailand is… ‘n Prachtige centrale hub om onze koffieboosters in Azië te introduceren.

#2 Mooiste plekje? Ons 9m2 kantoor op 30e verdieping met uitzicht over Bangkoks Sukhumvit.

#3 Lekker eten? Bangkok is heel veel lekker eten in alle prijsklassen en uit alle windstreken. Love it!

#4 Thaise partner? De Berli Jucker company, die ons introduceert bij Thaise voedingsbedrijven.

#5 Beslist eens zien? Sla bruisend Bangkok niet over!

#6 Oppassen voor? Op m’n fietsje over de stoep gaat prima, maar op drukke straten fietsen voelt onveilig.

#7 Massage? Alleen als je weet dat ‘bou bou’ zachter betekent.

#8 Nooit vergeten? Paraplu in regenseizoen.

#9 Vakantie? Ik heb een lange lijst van plekjes nog te bezoeken in Thailand.

#10 Thai zijn? Respectvol. Maar qua cultuur zo anders, dat het soms lastig is om iemand te begrijpen.

#11 Lekker bakje koffie? Hier nu overal te vinden. Er zijn heel veel hippe tenten gekomen en het is in de lokale cultuur geïntegreerd. 

#12 Met wie zou je in Thailand wel eens een kopje koffie willen drinken? Met de baas van het grootste koffiebedrijf hier om hem te overtuigen van een schepje Buisman.

Royal Buisman: www.royalbuisman.com

Deze aflevering van Goede Zaken in Thailand kwam tot stand met steun van de Afdeling Economische Zaken van de Nederlandse ambassade in Bangkok. Zie ook: https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/thailand/zakendoen

© 2018 Goede Zaken in Thailand. Alle rechten voorbehouden.